Skip to main content

תל אביב מדורגת במקום ה-30 על ידי OXFORD ECONOMICS GLOBAL CITIES INDEX 2024

קטגוריית איכות החיים של העיר נהנית גם היא מהמגזר הטכנולוגי, בעיקר באמצעות השכר הטוב שלה, שמקפיצות את ההכנסה של תל אביב לאדם לממש מחוץ ל-100 המובילים בעולם.

Tel Aviv

תל אביב מדורגת במקום ה-30 בין 50 הערים האטרקטיביות המובילות בעולם לפי Oxford Economics Global Cities Index 2024:

"העיר היחידה מהמזרח התיכון וצפון אפריקה ב-50 המובילות, תל אביב מציגה ביצועים גבוהים בזכות ציוני הכלכלה וההון האנושי שלה. במובנים רבים, תעשיית הטכנולוגיה המשגשגת של העיר מעצימה את ביצועיה בשתי הקטגוריות הללו. 'סיליקון וואדי', כפי שהעיר מכונה, הוא ביתם של סטארטאפים ועסקים מבוססים יותר בכל הקשת הטכנולוגית, מהגנה, דרך פיננסים ועד ביוטכנולוגיה.

"העסקים האלה מניעים את הכלכלה, עוזרים לתל אביב להיות בעשירון העליון בעולם מבחינת גודל התמ"ג והתמ"ג לאדם. אבל כלכלת תל אביב - ושל ישראל כולה - ספגה מכה משמעותית מאז פיגועי 7 באוקטובר והמלחמה שלאחר מכן.

"בועת הטכנולוגיה של תל אביב מטפחת סביבה של חדשנות ובכך מחזקת את ציון ההון האנושי של העיר. נוכחותם של מוסדות כמו מכון ויצמן למדע ואוניברסיטת תל אביב מתדלקת את המחקר והפיתוח העומדים בבסיס חלק ניכר מהמגזר הטכנולוגי בעיר, ומסייעת לתל אביב להגיע לשיעור ההשכלה הגבוה ביותר באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה. ולמרות שלישראל תמיד הייתה היסטוריה של משיכת תושבים ילידי חוץ - במיוחד מהפזורה היהודית - בשנים האחרונות, קיומן של משרות בשכר גבוה במגזר הטכנולוגי מילא תפקיד גם כן. אבל למרות זרימת עובדים צעירים, בתל אביב עדיין יש את האוכלוסייה המבוגרת ביותר באזור, מה שמוריד מעט את ציון ההון האנושי שלה.

"גם קטגוריית איכות החיים של העיר נהנית מהמגזר הטכנולוגי, בעיקר באמצעות משרותיו בעלות שכר טוב שמקפיצות את ההכנסה של תל אביב לנפש ממש מחוץ לטופ 100 העולמי. התושבים נהנים גם מתוחלת החיים הגבוהה ביותר באזור הודות למערכת הבריאות החזקה של תל אביב, אם כי עליה להתמודד גם עם עלויות דיור גבוהות. בקטגוריית הסביבה, מכיוון שחלק ניכר מהצמיחה של תל אביב מגיע מתעשיית הטכנולוגיה דלת הפחמן, לעיר יש את אחת מעוצמות הפליטה הנמוכות בעולם.

"הקטגוריה החלשה ביותר של העיר היא ממשל, שיקוף של המצב הגיאופוליטי הייחודי של ישראל. היציבות הפוליטית בישראל היא מהגרועות בעולם, שילוב של מלחמת ישראל-חמאס המתמשכת, ניסיונות הממשלה להחזיר את הסמכות השיפוטית והפגנות רחבות היקף. גם למתחים גיאופוליטיים אזוריים יש תפקיד משמעותי, במיוחד האיומים המתמשכים שמציבים איראן ובעלות בריתה, כמו חיזבאללה.

"למרות שתל אביב עדיין אמורה להופיע טוב בדירוג בשנים הקרובות מבחינה מבנית, שאלות הנוגעות להשפעות ארוכות הטווח של פיגועי הטרור, פלישת ישראל לעזה וחוסר היציבות הפוליטית החמורה מהוות סיכונים חמורים".